۱۳۹۰ بهمن ۳۰, یکشنبه

لاشخور درون عکس منتظر مرگ كودك است.

لاشخورهای جمهوری اسلامی هم همینطور به مردم ایران نگاه می کنند
این عکس در سال 1994 در يك كيلومتري كمپ امداد سازمان ملل در سومالی، توسط روزنامه‌نگاري به نام كوين كارتر گرفته شد و در همان سال برنده جايزه پوليتزر شد و شهرت جهانی پیدا کرد.
کوین کارتر که برای عکاسی از قحطی‌زدگان کشور سودان به آنجا رفته بود، در پشت تعدادی درخت صدای زمزمه‌واری شنید. وقتی به جستجوی آن پرداخت دختر لاغری را دید که تلاش می‌کرد خود را به مرکز غذا‌رسانی برساند. او دولا شد تا از آن کودک عکس بگیرد. در همین هنگام یک لاشخور در نزدیکی او به زمین نشست. او در حالیکه به دقت طوری رفتار می‌کرد که پرنده نترسد، خود را در شرایطی قرار داد تا بهترین تصویر را ثبت کند. کارتر بعد‌ها اظهار کرد که 20 دقیقه در همانجا منتظر ماند تا عکسی بگیرد که در آن لاشخور پرهایش را گشوده باشد، اما این اتفاق هرگز نیافتاد. پس از گرفتن عکس‌هایش پرنده را فراری داد و همچنان می‌دید که دختر‌بچه به تقلایش ادامه می‌دهد. پس از آن به سایه درختی رفت، سیگاری روشن کرد و گریست.
دختر کارتر می‌گوید: «پدر پس از آن ماجرا دچار افسردگی شد، و همیشه می‌گفت که دلش می‌خواهد مرا در آغوشش بفشارد.»
درتاریخ 26 مارس 1993، روزنامه نیویورک تایمز این عکس را به چاپ رساند که بلافاصله توسط روزنامه‌های بسیاری تجدید چاپ شد.
کوین کارتر در 13 سپتامبر 1960 در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی متولد شد. کوین با تعداد دیگری عکاس، گروهی را راه‌اندازی کرد که از اتفاقات خبری آفریقای جنوبی عکاسی می‌کردند. طی این دوران آنها بسیاری از درگیری‌ها و ماجراهای نژاد‌پرستانه کشورشان را عکاسی کردند.
او پس از دریافت جایزه پولیتزر برای همین عکس، در ساعت 9 شب 27 جولای 1994، تقریبا یک‌سال پس از انتشار عکس، تحت تاثیر افسردگی ناشی از آنچه دیده بود، خود‌کشی کرد.
***
بخشی از خاطرات کوین کارتر :
http://www.youtube.com/watch?v=tNyia-F76OY

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر